30 czerwca 2009

Stefania Grodzieńska - Kłania się PRL



"Dokonany przez Marcina Szczygielskiego wybór satyrycznych tekstów Stefanii Grodzieńskiej zamieszczonych w tym tomie obiecuje doskonałą zabawę: pozornie lekkie i zabawne trafiają w cel i wbijają szpilki w najbardziej delikatne 'organy' władzy. Grodzieńska - również tancerka - w swoich literackich piruetach ot, niby niechcący, ale z pełną premedytacją rozdaje kopniaki prosto w siedzenia prominentów z wzorowym robotniczo-chłopskim rodowodem rozdętych poczuciem władzy ekspedientek i urzędników. Takie kopniaki - wymierzone stopą obutą w baletkę - choć nie mogły wytrącić z równowagi stołków, na których zasiadały ofiary, to jednak potrafiły boleśnie zranić ich ego. Ale felietony Stefanii Grodzieńskiej to nie tylko dowód błyskotliwego poczucia humoru."



W skrócie : mogę się w pełni zgodzić z opinią, zawartą na okładce.
Boleśnie prawdziwa, pełna PRL-owskich absurdów i zabawnych opowiastek książka. Pochłonęłam całą w jeden dzień. Moje ulubione kategorie tekstów to : Małżeńskie i Prywatne.

Małżeńskie mimo upływu kilku dekad są nadal bardzo aktualne, szczególnie jeśli chodzi i ukazanie pewnych zachowań kobiet wobec ukochanych panów :)

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Chyba siegnę po tę pozycję, zwłaszcza, że z PRL-em łączy mnie tylko napis "Polska Rzeczpospolita Ludowa" na odpisie od aktu urodzenia.
Pozwolę sobie "zalinkować" :)

Unknown pisze...

Widziałam tę książkę w Empiku. STrasznie mnie zaciekawiła, ponieważ strasznie lubię oglądać i czytać materiały o PRL-u. Tym bardziej, jak jest to ukazane z lekkim przymrużeniem oka:)
kolmanka

szajajaba pisze...

Czytałam jakiś czas temu, równolegle z innym zbiorem felietonów tej autorki, z lat '50. 1/3 się pokrywała. Polecam "Wspomnienia chałturzystki", genialna rzecz, zdecydowanie lepsza od felietonów :) A jako zbiór wieści o PRL - Wiesław Kot "PRL - Jak pięknie się żyło!" - zdjęcia, anegdotki, fragmenty listów do prasy, książek skarg i zażaleń - perełka po prostu.

To pisałam ja, szajajaba :-)

Prześlij komentarz